کتاب برنامه نویسی OpenGL به زبان فارسی . OpenGL به معنای کتابخانه گرافیکی منبع باز(اُپن سورس) است که توسط شرکتی به نام Sillicon Graphics در کشور ایالات متحده آمریکا ساخته شدهاست . در حقیقت این ابزار یک شتابدهنده گرافیکی است که به برنامه نویس قابلیت اجرای گرافیک با کیفیت و سرعت بالا را که در سیستمهای عامل به صورت پیش فرض امکان آن نیست را میدهد . این قابلیت با ویژگی کار در ۳D که GDI و دیگر سیستمهای مشابه قابلیت کار در آن را ندارند همراه است . مثلاً اگر بخواهید در VC یک مکعب رسم کنید که بتواند با سرعتی بالا و بدون به هم ریزی نمای سه بعدی آن بچرخد باید از توابع رسم خط و نقطه در دو بعد استفاده کنید که نمیتوان بدون پرش فریمها این مکعب را چرخاند ولی در GL فقط محیط را به صورت ۳D آماده میکنیم و سپس شی را درون این محیط رسم میکنیم حال حتی اگر شی هم بچرخد دیگر فریمها پرشی نخواهند داشت .فن آوری OpenGL را میتوان یک واسط نرمافزاری در ارتباط با سختافزار گرافیکی نامید. ماهیت اصلی آن را کتابخانههای مدل سازی و گرافیک سه بعدی تشکیل میدهند که در ابتدا برای کار با سختافزارهای گرافیکی SGI توسعه داده شدند و سرعت و قابلیت بالایی دارند. توجه داشته باشید که OpenGL یک API است نه یک زبان برنامه نویسی و قابلیت حمل بر روی پلت فرمهای مختلف را دارا میباشد. واسط OpenGL بر روی سیستمهای Linux، Unix، Windows و MacOS قابل پیاده سازی میباشد. هیچ Graphic API دیگری وجود ندارد که به این اندازه Portable باشد. همچنین با اکثر سرویس دهندههای محیطهای گرافیکی از قبیل Win32، MacOS، X-window system سازگار میباشد. توابع OpenGL را میتوان در زبانهای برنامه نویسی متنوعی از قبیل Ada، c، c++، Fortran، Python، Java و … به کار گرفت. ابتداییترین کتابخانهای که برای OpenGL نوشته شد AUX نام داشت. که در سیستمهای Unix مورد استفاده قرار میگرفت اما در محیط ویندوز اصلاً کارایی نداشت و با مشکلات متعددی روبرو میشد. از این جهت هیچ گاه برای نوشتن یک برنامه کاربردی مورد استفاده قرار نگرفت و تنها جنبه آموزشی داشت. اما بعدها توسط آقای Mark Kilgard در شرکت SGI کتابخانهای به نام GLUT تولید شد که امروزه هم بسیاری از برنامهها با استفاده از آن تولید میشوند. کتابخانه GLUT را میتوان به صورت رایگان تهیه نمود. پس از مدتی تعدادی از توابع مورد نیاز که امکان تبادل با محیط سیستمعامل را فراهم کنند مانند فعال یا غیرفعال کردن یک پنجره، به آن اضافه شد.
عنوان کتاب:کتاب برنامه نویسی OpenGL به زبان فارسی
نویسنده: وحید نصیری
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: ۴۷۵
حجم فایل: ۴٫۸ مگابایت
کتاب برنامه نویسی OpenGL به زبان فارسی
قابل توجه کاربران شما می توانید این کتاب را یکجا و بطور کامل از لینک زیر دریافت کنید.
لینک مستقیم
ببرای دریافت فایل اینجا کلیک کنید. (لینک مستقیم)
برای دریافت این کتاب بصورت کامل و یکجا می توانید از لینک زیر کمک بگیرید.
برای دریافت فایل بر روی دکمه دانلود کلیک کنید. (Box.net)
برنامه نویسی ، آموزش opengl, OpenGL, وحید نصیری, کتاب برنامه نویسی OpenGL, شتابدهنده گرافیکی
بدون دیدگاه