آغازه لیست کتابها کتابهای سیستم عامل کتاب راه‌اندازی سرور با FreeBSD فارسی

کتاب راه‌اندازی سرور با FreeBSD فارسی

کتاب راه‌اندازی سرور با FreeBSD فارسی نوسته مهندس محمد عابدینی را برای کاربران سایت آغازه اماده دانلود کرده ایم که در این کتاب شما با مباحث به کار انداختن سرویس‌ها و سرورهای شبکه را با زبانی ساده و کاربردی برای مهندسین شبکه بطور کامل آشنا خواهید شد. اما پیش از آن باید بدانید سیستم عامل FreeBSD چیست؟ FreeBSD يك سيستم عامل پيشرفته است كه براي سيستم هاي X86 و سازگار و همچنين DEC Alpha, IA-64, PC-98 و معماري UltraSPARC مورد استفاده قرار ميگيرد. FreeBSD یک سیستم عامل مدرن و پیشرفته جهت استفاده در سرورها، کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ ها و دستگاه های Embedded به همراه پشتیبانی از پلتفرم های گسترده می باشد که توسط هواداران آن به شکل داوطلبانه برای بیش از سه دهه در دست توسعه بوده است. قابلیت های پیشرفته آن در زمینه شبکه، امنیت و ذخیره سازی، آن را به انتخاب اول برخی از پرترافیک ترین وب سایت ها، همچنین دستگاه ها و سیستم های فراگیر شبکه (فایروال ها و روترها) و ذخیره سازی داده (NAS/SAN) نموده است. این سیستم عامل توسط کمپانی ها، ISP ها، دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی، دانشجویان، دانش آموزان و کاربران خانگی در سراسر دنیا به منظور کار و امور تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان کتاب: کتاب راه‌اندازی سرور با FreeBSD فارسی

نویسنده: محمد عابدینی

تعداد صفحه: ۱۸۷

حجم فایل: ۸٫۲ مگابایتFreeBSD در واقع یک سیستم عامل است که بر پایه یونیکس می باشد. FreeBSD امروزه پشنهادی پیشرفته برای شبکه، عملکرد، امنیت و سازگاری ارائه می دهد که هنوز سایر سیستم عامل ها این قابلیت ها را ندارند حتی برخی از بهترین سیستم عامل های تجاری نیز دارای این ویژگی ها نیستند.

 راه‌اندازی سرور با FreeBSD

در بخشی از کتاب راه‌اندازی سرور با FreeBSD می‌خوانیم:

در بعضی از موارد نیاز می‌شود که دسترسی کاربر وارد شده از طریق ftp را برروی یک شاخه خاص محدود کنید، این امر به این خاطر است که زمانی که کاربر محلی از طریق سرویس ftp به سیستم وارد می‌شود می‌تواند در همه شاخه‌ها و پوشه‌ها گشت و گذار کند و از زمان ls برای مشاهده لیست فایل‌ها و غیر استفاده کند.

برای محدود کردن این دسترسی فایل دیگری باید ایجاد کنید که به صورت پیش فرض در سیستم وجود ندارد و باید ایجاد شود. نام این فایل ftpchroot است که در شاخه / etc باید ایجاد شود. این فایل توسط برنامه Ftpd در زمان شروع یک ارتباط ftp خوانده می‌شود البته بعد از زمانی که کاربر در سیستم با نام کاربری و رمز عبور درست وارد شد.

هر خط در این فایل به یک کاربر و یا گروه خاصی مربوط می‌شود، اگر نام کاربر و یا گروهی که کاربر به آن تعلق دارد وارد سیستم شما و با خطی در این فایل منطبق شود شاخه root کاربر به شاخه‌ای که در مقابل نام کاربر در این فایل نوشته شده است بر کاربر اعمال می‌شود.

BSD سرنام عبارت Berkeley Software Distribution می باشد و به توزیع های منشعب شده از سورس کدی که در اصل در دانشگاه برکلی کالیفرنیا توسعه یافته، اتلاق می شود. این سورس کد در آغاز تنها ضمیمه ای بر روی کد سیستم عامل AT&T Research UNIX بود. در حال حاضر چندین سیستم عامل بر اساس نسخه ای از این کد، که تحت عنوان BSD-4.4-Lite شناخته می شود، در دسترس قرار دارند. علاوه بر آن، این سیستم عامل ها بخش هائی از کد سایر پروژه های کدباز را شامل می شوند، که مهم ترین آن ها GNU می باشد. بصورت کلی این سیستم عامل ها شامل بخش های ذیل می باشند:

  • The BSD Kernel یا هسته BSD که Process Scheduling, Memory Management, Symmetric Multi-Processing (SMP), Device Drivers و … را فراهم می آورد. برخلاف توزیع های مبتنی بر هسته Linux که همگی از یک Kernel استفاده می نمایند، چندین هسته متفاوت BSD، هر کدام با ویژگی ها و توانائی های خاص خود در دسترس می باشد.
  • The BSD C Library، یا کتابخانه BSD C، که API اصلی سیستم را فراهم می آورد. کد این کتابخانه بر اساس کد Berkeley می باشد نه کد پروژه GNU.
  • ابزارهای کمکی از قبیل Shell، ابزارهای کمکی فایل، Compiler ها و Linker ها که برخی از آن ها از پروژه GNU منشعب شده اند و برخی دیگر خیر.
  • The X Window System، که مسئولیت گرافیک را عهده دار می باشد. سیستم X Window مورد استفاده در اکثر نسخه های BSD توسط پروژه X.Org فراهم می شود. FreeBSD به کاربر اجازه انتخاب محیط های متعدد Desktop را می دهد. از آن جمله، می توان به Gnome, KDE, Xfce, LXDE, Enlightenment و حتی Window Manager های بسیار سبک مانند Openbox, Fluxbox و Awesome اشاره نمود. همچنین PC-BSD محیط دسکتاپ مینیمال خود به نام Lumina DE را براساس Qt و Fluxbox توسعه داده است که بر روی FreeBSD هم اجرا می شود.
  • در نهایت بسیاری برنامه و ابزارهای دیگر.

منبع: سیستم عامل FreeBSD جیست؟

قابل توجه کاربران شما می توانید این کتاب را یکجا و بطور کامل از لینک زیر دریافت کنید.

لینک مستقیم : ۸٫۵ مگابایت

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید. (لینک غیر مستقیم)

به اشتراک بگذارید
برچسب ها

دانلود و توضیحات ...

  • عنوان : کتاب راه‌اندازی سرور با FreeBSD فارسی
  • حجم فایل : 8.2 مگابایت
  • توضیحات کوتاه : آموزش سیستم عامل و شبکه
  • نویسنده : حسن کریمی
  • منبع : آغازه
رمز فایل هاwww.aghazeh.com

بدون دیدگاه

دیدگاه شما

نظر شما