آغازه آموزش برنامه نویسی آموزش JAVA مقایسه زبان جاوا و سی شارپ برای ورود به بازار کار در ایران بخش اول

مقایسه زبان جاوا و سی شارپ برای ورود به بازار کار در ایران

 

آشنایی با زبان جاوا JAVA و تاریخچه آن:

زبان برنامه نویسی جاوا در سال ۱۹۹۵ توسط شرکت سان میکروسیستم ایداع گردید و یک زبان برنامه نویسی کاملا شی گرا و همه منظوره برای اجرا در سکو ها و پلتفرم های سخت افزاری و نرم افزاری مختلف تهیه شده بود ، اما امروزه با خرید شرکت سان توسط شرکت اوراکل عملا پشتیبانی و ارائه نسخه های جدید Java توسط اوراکل عرضه می شود. امروزه جاوا با داشتن غنی ترنی فریم ورک های مطرح در دنیا پیشرو ترین زبان برنامه نویسی به شمار می آید. وجود فریم ورک های بسیار در حوزه های وب ، بانکداری و برنامه های کاربردی باعث شده است این زبان جزو ۳ زبان برتر دنیا به حساب آید. پیشینه زبان جاوا باعث شده است فریم ورک های تحت این زبان در دو نسخه تجاری و اپن سورس وجود داشته باشد ، لذا برای استفاده از یک حوزه ی مشخص میتوان از بین چندین فریم ورک یکی را انتخاب نمود به شرطی که  ویزگی های آن فریم ورک منطبق با نیازهای پروزه نرم افزاری شما باشد.

آشنایی با زبان برنامه نویسی سی شارپ: 

زبان برنامه نویسی سی شارپ #C ، یک زبان برنامه نویسی شی گرا ، ساخت یافته ، رویدادگرا و تابعی می باشد که توسط شرکت مایکروسافت بر اساس ساختار زبان سی پلاس پلاس و جاوا عرضه شده است. این زبان امروزه در قالب چهارچوب دات نت فریم ورک مایکروسافت ارائه می شود. که با استفاده از آن می توان به ساخت برنامه های کاربردی ، تحت وب با تکنولوژی ASP.NET  ، ساخت اپلیکیشن های موبایل با استفاده از زامارین اشاره کرد. وجود تعداد فریم ورک های محدود و کارا باعث شده است که در پروزه های نرم افزاری بتوان با استفاده از این زبان در مدت زمان و هزینه کمتر به محصول نرم افزاری دست یافت. هرچند امروزه با گذشت زمان شرکت مایکروسافت سعی نموده است روز به روز به قابلیت های این زبان و دات نت فریم ورک اضافه نماید به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ با عرضه .NET Core اجرای برنامه های تولید شده  میتوان به قابلیت ارجایی بر روی سیستم عامل های لینوکس و مک او اس اشاره کرد.

مدت زمان یادگیری زبان جاوا و سی شارپ:

از آنجایی که زبان جاوا دارای فریم ورک های بسیار و متنوع می باشد و ممکن است در یک شرکت نرم افزاری برای پروژه های مختلف از فریم ورک های متفاوت استفاده شود ، لذا یک برنامه نویس جاوا باید با اکثر فریم ورک های مطرح زبان جاوا اشنا و حدود ۲۰ مورد از فریم ورک های مشهور زبان جاوا مسلط باشد که این امر زمانبر بوده و یادگیری آن را دشوار می شازد. همچنین در کد نویسی زبان جاوا شما بیشتر با زیر ساخت این زبان درگیر خواهید بود و رد بسیاری موارد مجبور خواهید شد از Native زبان سی استفاده کنید. اما در زبان سی شارپ اینکه شما از چه فریم ورکی استفاده کنید محدود به چهارچوب دات نت مایکروسافت هستید و تسلط بر روی آن مدت زمان زیادی از شما نخواهد گرفت همچنین بسیاری از نکات برنامه نویسی بصورت خودکار در این زبان مدیریت می شود. لذا مدت زمان یادگیری زبان جاوا برای  ورود به بازار کار بسیار بیشتر از زبان سی شارپ می باشد

مقایسه بازار کار جاوا و سی شارپ در ایران:

در کشور های جهان سوم با توجه به عدم وجود زیر ساخت نرم افزاری مناسب و کارا سعی می شود تحت هر شرایط و به هر نحوی به محصول نرم افزاری رسید. زیرا بر اساس ساختار نظام فناوری اطلاعات شما زمان لازم حدود چندین سال را برای اصلاح زیر ساخت نرم افزاری داده نمیشود و از شما به عنوان یک مشاور ، برنامه نویس و … ، خواشته می شود هرچه سریعتر به محصول نرم افزاری برسید. زبان سی شارپ به علت اینکه مدت زمان یادگیری بسیار کمتری از جاوا دارد و شما را کمتر در گیر زیر ساخت های برنامه نویسی می نماید گزینه مناسبی در ایران می باشد ، همچنین مدیران پروژه ها ، هزینه نهایی مصرف شده در پروژه ها  برای آنها مهم خواهد بود بنابراین وقتی میتوان به عنوان مثال پروژه کتابخانه الکترونیکی را با زبان سی شارپ حدود ۸ میلیون عرضه کرد چرا همین پروژه را باید با زبان جاوا تولید کرد که حدود ۴۰ میلیون هزینه داشته باشد؟ با توجه به توضیحات بالا یادگیری زبان سی شارپ کمتر بوده متخضضان بیشتری نیز در بازار وجود دارد و حقوق دستمزد یک برنامه نویس سی شارپ بسیار کمتر از یک برنامه نویس جاوا است. لذا در پروژه هایی که قابلیت های زبان سی شارپ پاسخگو نیاز های یک پروژه می باشد استفاده از زبان جاوا توجیه اقتصادی در ایران ندارد.

مقایسه بازار کار زبان جاوا و سی شارپ در خارج از کشور:

زبان جاوا در حارج از کشور به عنوان یک زبان پیشرو در تکنولوژی های برنامه نویسی به شمار می آید به این صورت که جدیدترین تکنولوژی های مطرح اول در جاوا پیاده سازی می شود و طی مدت زمانی در سایر زبانهای برنامه نویسی دیگر عرضه می گردد به عنوان مثال مدل برنامه نویسی MVC  اولین بار در جاوا مطرح و پیاده سازی گردد و به تدریج در سایر زبان ها منتقل یافت. همچنین زبان جاوا به علت اینکه فریم ورک های کدباز بسیاری دارد اکثر شرکت های نرم افزاری دنیا سعی می کنند یرای خود با استفاده از زبان جاوا یک فریم ورک برای تولید نرم افزرهای خود تولید کنند . مانند شرکت گوگل . همچنین در کشورهای توسعه یافته مدت زمان بسیاری برای بومی سازی یک زبان از صفر تا صد طی مدت زمان زیادی با هزینه و وقت زیاد صرف شده است ، استفاده از زبان های کاملا تجاری مانند سی شارپ که استفاده از آن تکنولوژی باعث وابستگی آنها به شرکت سازنده  می شود توجیه پذیر نیست. لذا در خارج از کشور زبان جاوا بسیار محبوب تر و بازار کار بزرگتری از سی شارپ دارد.

ادامه دارد ….

به اشتراک بگذارید

دانلود و توضیحات ...

  • عنوان : مقایسه زبان جاوا و سی شارپ
  • توضیحات کوتاه : مقایسه زبان جاوا و سی شارپ در ایران
  • نویسنده : حسن کریمی
  • منبع : آغازه
رمز فایل هاwww.aghazeh.com

1 دیدگاه

دیدگاه شما

نظر شما