آغازه آموزش برنامه نویسی سایر زبانهای برنامه نویسی دانلود کتاب معرفی انواع زبان های برنامه نویسی به زبان فارسی

دانلود کتاب معرفی انواع زبان های برنامه نویسی به زبان فارسی

در این کتاب ۴۶ صفحه ای انواع زبان های برنامه نویسی را معرفی کردیم و به تاریخچه و کاربرد آن در زمینه برنامه نویسی اشاره شده است.شامل معرفی زبان های برنامه نویسی دلفی، فورترن، سی پلاس، بیسیک، ویژوال بیسیک، سی شارپ، پی اچ پی، جاوا. شما میتوانید این کتاب را از سایت آغازه رایگان دانلود کنید.

عنوان کتاب: کتاب معرفی انواع زبان های برنامه نویسی

نویسنده: سیوان گنجی

زبان کتاب: فارسی

تعداد صفحه: ۴۶

حجم فایل: ۳٫۱ مگابایت

شما میتوانید کتاب معرفی انواع زبان های برنامه نویسی را رایگان از سایت آغازه دانلود کنید.

 معرفی انواع زبان های برنامه نویسی

فراموش نشود که اکنون ده ها و ده ها زبان برنامه نویسی در جهان کامپیوتر وجود دارد که هر یک متولیان و طرفداران خود را دارد . اما مهم این است که ۱۰ زبان برتر و اول دنیای برنامه نویسی کدام یک میباشند .

بنابراین اگر تصمیم دارید در دنیای برنامه نویسی کامپیوتر ، برای خود جایی باز کنید و یا بالاتر از آن ، به طور جدی به این فکر هستید که از این راه امرار معاش کنید

بیسیک

زبان بیسیک از سری زبان های است که توسط شرکت مایکروسافت تهیه گردید و قابلیت زیادی داشت ولی به هر حال قدرت رقابت با محضول شرکت بورلند یعنی پاسکال را نداشت چرا که بورلند پاسکال دارای یک مترجم یا کامپایلر را داشت که این امکان را برای کاربر به وجود می**آورد که بتواند بدون نیاز به خود زبان برنامه نویسی برنامه را اجرا کند و دیگر مزیت این کامپایلر این است که زمانی که شما دستورات را به طور کامل تایپ کردید کامپایلر یکجا برنامه را به زبان ماشین (۰و۱) تبدیل می**کند و سرعت برنامه نیز بالا تر میرود حال آنکه بیسیک که یک مفسر محسوب می*شود کدها را بهصورت خط به خط به ماشین تبدیل می**کند نسخه*های تکمیلی بیسیک : کوییک بیسیک کیوبیسیک ویژوال بیسیک را می**توان نام برد که قابلیت شی گرا یی دارند وهمینطور دارای کامپایلر نیز هستند.

دلفی

دِلفی (Delphi) یا به تعبیری ویژوآل پاسکال – یک زبان برنامه*نویسی است و بستری برای توسعهٔ نرم*افزار که شرکت بورلند آن را تولید کرده است. این زبان، در بدو انتشار خود در سال ۱۹۹۵، به عنوان یکی از نخستین ابزارهایی مطرح شد که از توسعهٔ نرم*افزار بر مبنای متدولوژی RAD پشتیبانی می*کردند؛ یعنی تولید و توسعهٔ سریع برنامه*های کاربردی.

این نرم افزار بر مبنای پاسکال شی*گرا بوده و از این زبان مشتق شده است. البته بورلند نسخه*ای از دلفی و سی*پلاس*پلاس*بیلدر را برای لینوکس به نام کایلیکس (Kylix) ارائه کرد که مورد استقبال توسعه دهندگان نرم*افزارهای لینوکس قرار نگرفت. نرم*افزارهای دلفی در ابتدا به صورت مستقیم از کتابخانه*های ویندوز و کتابخانهٔ مخصوص خود به نام VCL استفاده می*کرد، اما پس از نسخه ۶ دلفی، امکانات استفاده از دات*نت هم به آن اضافه شد. در حال حاضر می*توان دلفی را یکی از رایج*ترین زبان*های ممکن در ایران دانست.

زبانِ دلفی که پیشتر بنام Object-Pascal یا پاسکال شیءگرا خوانده می*شد و برای طراحی نرم*افزاهای تحت ویندوز به کار می*رفت، امروزه چنان توسعه یافته است که برای تولید نرم*افزارهای تحت سیستم*عاملِ لینوکس و دات*نت نیز به کار می*آید. بیشترین کاربرد دلفی در طراحی برنامه*های رومیزی و پایگاه دا*ده*ها* است، اما به عنوان یک ابزارِ «چند- منظوره»، برای طراحی انواع گوناگونی از پروژه*های نرم*افزاری نیز مورد استفاده قرار می*گیرد

جاوا

جاوا شباهت*هایی به سی*پلاس*پلاس دارد، ولی قابلیت انتقال آن بهتر است و استفاده از آن ساده تر از ++c است. همچنین مدیریت حافظه نیز توسط خود ماشین مجازی جاوا انجام می*شود. طراحی این زبان به گونه ایست که دارای اطمینان بسیاری بوده و وابسته به سیستم عامل خاصی نیست. و دلیل این موضوع این است که جاوا یک ماشین مجازی در سیستم شما راه می*اندازد و برنامه*ها را در آن ماشین مجازی اجرا می*کند. این ماشین مجازی «ماشین مجازی جاوا» یا به اختصار Jvm نامیده می*شود. البته راه انداختن یک ماشین مجازی باعث دو مشکل می*شود. هنگامی که نرم*افزار شما در یک ماشین مجازی اجرا می*شود سرعت کمتری خواهد داشت، همچنین شما نیاز دارید قبل از اجرای برنامه*های جاوا یکبار سیستم مجازی جاوا را که حجم نسبتاً بالایی دارد، از اینترنت بارگذاری و یا از جای دیگری تهیه و نصب کنید ولی مزیت آن عدم وابستگی به سیستم عامل مقصد است.

ویژوال سی / سی پلاس پلاس

آنچه ویژوال سی خوانده می**شود، در واقع یک محیط توسعه مجتمع (یا IDE) است که در مایکروسافت برای تسهیل کار برنامه*نویسی به زبان سی یا سی++ طراحی و نوشته شده است. محیط ویژوال سی بخشی از مجموعه*ای بزرگ*تر به نام Microsoft Visual Studio است که اختصاصا به سی می*پردازد. ویژوال سی مجموعه به هم پیوسته*ای است که تمامی زنجیرهٔ ابزار توسعهٔ برنامه را یکجا گرد آورده. زنجیرهٔ ابزار فوق*الذکر شامل ویرایشگر، کامپایلر، لینکر، ابزار میک، دیباگر و اسمبلر مخصوص ویژوال سی می**باشد که هریک علاوه بر داشتن خواص برنامه*های قدیمی*تر، دارای قابلیت*های منحصر به فردی هم می*باشند. محیط ویژوال سی همانند بسیاری از محیط*های برنامه*سازی جدید مجهز به ویژگی ارزشمند خودتکمیلی است.

ویژوال سی++ درون*کار، یا ++eMbedded Visual C یکی از محیط*های طراحی نرم*افزار محصول شرکت مایکروسافت است که بر مبنای محیط مشابه برای رایانه شخصی، یعنی ویژوال سی، طراحی شده است. این محیط جهت سهولت نوشتن و کامپایل برنامه برای ویندوز سی*ایی (Windows CE، سیستم عامل شرکت مایکروسافت برای سیستم*های نهفته) در محیط ویندوز NT یا XP است. این نرم*افزار قابلیت کراس کامپایل (Cross-Compile) از کامپیوتر شخصی بر روی بسیاری از سیستم*های درون*کار شناخته شده یا سفارشی را داراست.

ویژوال بیسیک.نت

ویژوال بیسیک.نت یکی از زبانهای معرفی شده جهت نوشتن برنامه*های مبتنی و با استفاده از چهارچوب دات.نت است. دستورات این زبان مشابه بیسیک است. چون این زبان جزو مجموعه چهارچوب دات.نت است کد تولید شده توسط آن(msil)در بیشتر مواقع فرقی با کدهای تولید شده توسط سی*شارپ ندارد و کتابخانه*های تولید شده در هر یک از این دو زبان مستقیماً در دیگری قابل استفاده است.اشتباهی که معمولاً در مورد ویژوال بیسیک دات.نت می*شود این است که با توجه به ویژگی های بیسیک کلاسیک که زبانی ساده و مخصوص غیرحرفه*ای*ها بود، این زبان نیز غیرحرفه*ای تلقی می*شود، در حالی که قابلیت*های آن کاملاً با سی*شارپ برابر است. در ضمن زبان مفسری نیست.

ویژوال فاکس*پرو

نرم افزاری است که بوسیله آن میتوان بانکهای اطلاعاتی را تهیه کرد یک از بهترین ابزارهای
برنامه نویسی را دارا می باشد که توسط شرکت مایکروسافت ارائه گردیده است در حال حاضر
نسخه ۹ آن تهیه شده و در آینده نسخه جدید این نرم افزار با نام سدنا به بازار عرضه خواهد شد .
البته این نرم افزار دارای قدرت بسیار در تولید نرم افزارهای بانک اطلاعاتی هست که دارای برترهای بسیاری بر سایر زبانها هست ولیکن اشتباهی است این است که بیشتر قدرت زبانهای را باهم قیاس می کنند حال آنکه باید دقت کنید که زبانهای دیگر همچون دلفی – وی بی یا … خود از یک دیتابیس اینجین دیگر (همچون اکسس – پاراداکس و …) جهت مدیریت بانک اطلاعات استفاده می کنند که دیتابیس اینجنین داخلی ویژوال فاکس بسیار برتر از آنها هست
ولیکن متاسفانه یا در حقیقت یکی از پوئن های فاکس آن است که به راحتی می توان آن را یاد گرفت و به کار بست ولی به دلیل تولید نرم افزارهای ناقص و دارای عیب و ایراد بسیار توسط برنامه نویسان آماتور (مخصوصا در دوران داس) باعث ایجاد بدنامی این زبان بسیار قدرتمند شده حال آنکه اینچنین نیست
و واقعا در تولید نرم افزارهای بانک اطلاعاتی بسیار قدرتمندتر از سایر زبانها هست
شاید بخواهید آنها را قیاس با دیتابیس اینجنین های قدرتمندی همچون ms-sql یا mysql بکنید
که می توان در پاسخ گفت دقت کنید که خود ویژوال فاکس نیز می توانید به راحتی به آنها کانکت شود و از قدرت آنها نیز بهرهمند شود ولی به این نکته نیز دقت کنید که بسیاری از نرم افزارهای ما بیشتر به صورت single user استفاده می شود و موارد شبکه دارای استفاده های خاص هستند.
که ویژوال فاکس نیز جهت استفاده در محیط شبکه و ایجاد نرم افزارهای قدرتمند تحت شبکه با استفاده از دیتابیس اینجنین های همچون اوراکل یا sqlserver یا mysql را نیز داراست.
و محیط و دستورات داخلی آن نیز بسیار کارآمد و راحت جهت کنترل کلیه امور توسط برنامه نویس هست.

Microsoft .NET

جدید ترین نسخه طراحی شده سیستم معماری نرم افزار توسط Microsoft که امکانات بسیاری را در اختیار برنامه نویسان (بخصوص در زمینه طراحی نرم افزارهای مبتنی بر اینترنت) قرار میدهد. در واقع شاید بتوان گفت که این شاید اولین گام اساسی شرکت Microsoft در ارتباط با این تکنولوژی باشد؛ به عبارتی، Microsoft در تلاش بوده که یک سیستم جدید معماری نرم افزار را در اختیار برنامه نویسان قرار دهد که میتوان از NET. به عنوان اولین نتیجه این تلاشها نام برد. این سیستم نرم افزاری شاید بهترین و کاملترین گزینه برای کسانی است که میخواهند برنامه هایی برای ابزارهای مورد نظر خود ایجاد نمایند که بتوانند توانایی های مرتبط با اینترنت را نیز در آنها بگنجایند. برای مثال این تکنولوژی جدید میتواند این توانایی را به کاربران کامپیوترهای شخصی (PC) بدهد که بتوانند به راحتی با سایر ابزارهای بیسیم (Wireless) با استفاده از کدهای خاص ارتباط برقرار نمایند. هر طراح نرم افزار و برنامه نویسی میتواند مطمئن باشد که با یادگیری این سیستم جدید – بدلیل توانایی های این سیستم برای برقراری ارتباط با سایر ابزار هوشمند و ابزارهای اطلاعاتی – به توانایی های بیشتری در زمینه طراحی سیستم های نرم افزاری کامپیوتری خواهد رسید. این موضوع یکی از دلایلی است که باعث شده است که این سیستم معماری نرم افزار جدید توسط Microsoft ایجاد شود.

#C
این زبان برنامه نویسی یک زبان ساده، پیشرفته و دارای امکانات کامل تکنیک های برنامه نویسی شی گرا میباشد که شباهت زیادی به زبانهای C و ++C دارد. #C (که آنرا به نام C شارپ نیز میشناسند) به دلیل اینکه به عنوان یک عضو جدید از خانواده زبانهای مشابه C ایجاد شده است، کاملا برای برنامه نویسان آشنا به این زبانها شناخته شده خواهد بود. این زبان در واقع به صورت کاملا اختصاصی برای استفاده از امکانات Microsoft .NET Framework نوشته شده است. NET Framework. مجموعه ای متشکل از یک محیط اجرایی که تحت عنوان Common Language Runtime) CLR) شناخته میشود و همچنین مجموعه کاملی از توابع و کلاسهای آماده، میباشد که میتوان از آن در نوشتن برنامه هایی به زبانهای مختلف استفاده نمود. زبان برنامه نویسی #C در واقع در تلاش است که راحتی و ساده بودن زبان Visual Basic را همراه با قدرت و توانایی های C++ در اختیار برنامه نویسان قرار دهد. این زبان به عنوان یکی از بخشهای مجموعه Visual Studio 7 توسط شرکت Microsoft عرضه شده است که این مجموعه نرم افزاری شامل زبانهای VB .NET و VC++ .NET و همچنین زبانهای اسکریپت نویسی VB Script و JScript میباشد و همه این زبانها نیز قابلیت استفاده از توانایی های NET Framework. را دارا میباشند. #C خود دارای کلاسهای آماده خاصی نمیباشد اما برنامه نویسان، با توجه به آنکه با زبان جدیدی کار میکنند، به راحتی این توانایی را خواهند داشت که بتوانند از توابع و کلاسهای نوشته شده در سایر زبانها مانند Visual Basic و ++Visual C در برنامه های خود استفاده کنند. این زبان همچنین قابلیت های خاصی برای نوشته برنامه هایی که از امکاناتی مانند XML و SOAP در آنها استفاده میشود، دارد.

Visual C# .NET

این زبان را به عنوان یک گزینه خوب میتوان به برنامه نویسان مبتدی و یا متوسطی که تا حدودی با یکی از زبانهای Java و یا C++ آشنایی دارند، معرفی نمود. یک زبان پیشرفته که با استفاده از امکانات محیط برنامه نویسی بسیار عالی میتواند برنامه نویسی نرم افزارهای تحت ویندوز که از تکنولوژی NET. استفاده میکنند همچنین سرویس ها وب مبتنی بر XML و همچنین نرم افزارهای اینترنتی را بسیار راحت نماید.

پرل:

زبان پرل در سال ۱۹۸۷ به وسیله لاری وال برای خودکار سازی برخی از برنامه های مدیریتی یونیکس به وجود آمد .اکنون این زبان به محیطی پر طرفدار برای ایجاد
مجموعه گسترده ای از برنامه های کاربردی تبدیل شده است . هرچند نوشتن اسکریپت کوچک برای برنامه های ساده, نسبتا آسان است .با این همه این زبان انقدر قدرتمندهست تا بهترین برنامه نویسان را راضی نگهدارد .
پل هافمن در کتاب (perl for dummies) می نویسد ((زبانهای دیگر تلاش می کنند تا شکیل یا بسیار کوچک باشند اما پرل سعی دارد کامل بوده و کاربردی ساده داشته باشد . )) وال از برنامه نویسان جهان برای نوشتن کد منبع باز و ماجولهای افزودنی در خواست همکاری کرد به همین دلیل پرل قابلیتهای فراتراز ریشهای مدیریتی سیستم خود دارد .
این زبان شامل یک محیط قدرتمند اشکال زدایی است و ماجولهای آن به اجرای اموری چون پردازش داده های html و xml کمک می کنند .

منبع توضیحات : انواع زبانهای برنامه نویسی

قابل توجه کاربران شما می توانید این فیلم را یکجا و بطور کامل از لینک زیر دریافت کنید.

لینک مستقیم

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید. (لینک مستقیم)

لینک کمکی:

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید. (سرور دوم )

لینک کمکی:

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید. (سرور ۳ )

کلمات کلیدی: انواع زبان های برنامه نویسی, معرفی انواع زبان های برنامه نویسی, کاربرد زبان های برنامه نویسی, زبان های برنامه نویسی, برنامه نویسی, دانلود کتاب معرفی انواع زبان های برنامه نویسی

دانلود و توضیحات ...

  • نویسنده : حسن کریمی
  • منبع : آغازه
رمز فایل هاwww.aghazeh.com

بدون دیدگاه

دیدگاه شما

نظر شما