آغازه آموزش برنامه نویسی آموزش ORACLE دانلود کتاب آموزش پایگاه داده اوراکل Oracle به زبان فارسی

کتاب آموزش پایگاه داده اوراکل Oracle

کتاب آموزش پایگاه داده اوراکل Oracle به زبان فارسی را برای شما آماده کرده ایم. این کتاب شما را با ساختار و معماری بانک اطلاعاتی اوراکل آشنا کرده و مزایای استفاده از پایگاه داده اوراکل را به شما آموزش می دهد. اوراکل یکي از شرکت های بسیار قوی در  زمینه نرم افزار، اوراکل است. جاوا محصول شرکت sun macro است و در حال حاضر شرکت اوراکل آن را خریلداری کرده است از دیگر شرکت هایي که اوراکل آن را خریداری کرده است web logic ، people sun ، MySQL ، مي باشد. اوراکل یکي از سلهامداران  شرکت تویوتا است.
عنوان: کتاب آموزش پایگاه داده اوراکل Oracle

زبان آموزش : فارسی

نویسنده: لیلا رحیمی میر آقایی

تعداد صفحه: ۸۹

حجم فایل: ۱ مگابایت

مهم ترین محصول اوراکل پایگاه داده اوراکل (RDBMS) آن است. اوراکل علاوه بر RDBMS بودن ORDBMS هم شده است. دو تا از بزرگترین دیتابیس های دنیا اوراکل که یک RDBMS است و دیگری DB2 محصول شرکت IBM است و تفاوت های زیادی بین این دو تا دیتابیس وجود دارد. اما از مواردی که مي توان از آن به عنوان تفاوت اوراکل و DB2 یاد کرد: اوراکل ذاتا RDBMS است و قابلیت ORDBMS شدن دارد DB2 ذاتا ORDBMS است که قابلیت RDBMS شدن را دارد. هر RBMS روایط توسط کلید خارجي که معمولا از نوع عددی است انجام مي شود. Type فیلد Number=ID در ORDBMS ، Type فیلد خارجي از نوع جدول مبدأ خواهد بود به این دیدگاه، دیدگاه object oriented نسبت به دیتابیس گویند یا همان دیدگاه شي گراء نسبت به دیتابیس. فیلدهای دیتابیس از نوع Data Type نیستند بلکه مي توانند از نوع جدول دیگری باشند. این مفهوم را ORDBMS گویند. رقیب اصلي اوراکل، DB2 است. MySQL هم در رتبه بندی های دیتابیسي وجود دارد ولي SQL Server بله دلیل علدم رعایت برخلي از قلوانین و استانداردهای رتبه بندی دیتابیس نیست و رتبه اول و دوم معمولا به اوراکل و DB2 تعلق دارد. گران ترین دیتابیس جهان اوراکل است. و این نرم افزار در فاز lab مجاني و قابل دانلود از سایت oracle است ولي هنگام انجام پروزه های عظیم حتملا باید پشتیباني (license) آن را خریداری کرد.

مشخصات خوب oracle (برتری های اوراکل نسبت به استاندارد DB )

نامحدود در تراکنش:

تراکنش برای شما تعریف نمي کند. هر چقدر به اوراکل رم و CPU بدهید از آن استفاده مي کند به شرطي که OS آن RAM و CPU را بشناسد البته در ورژن Enter prise آن. برخی استانداردهای RDBMS : – RDBMS مي گوید که DB باید بر مبنای log اصلي کار کند که در SQL server این مقوله رعایت نمي شود و بر مبنای plate file کار مي کند. در اوراکل رکوردها هم ذخیره نمي شود بلکه دستور SQL است که ذخیره مي شود. هر زمان که بخواهیم باید بتوانیم رکوردی را که delete کرده ایم برگردانیم (بدون Back up .) تعاریف جامعیتي اطلاعات را پوشش بدهد، – constraint ها را کامل در خودش داشته باشد )در SQL S رعایت شده است( زبان – SQL را پوشش دهد )در SQL Server رعایت شده است(. مشکل SQL Server در این است که log به ما پس مي دهد ولي روی plat file جستجو را انجام مي دهد و اگر رکوردی را delete کنیم و بک آپ نداشته باشیم آن اطلاع را واقعا از دست داده ایم ولي در oracle اگر رکوردی را از table حذف کنیم نه تنها table space کم نمي شود فضای اشغالي آن بیشتر هم مي شود به علت attach شدن دستور delete و insert مگر اینکه اصطلاحا flash کنیم یعني insert با delete یر به یر از بین بروند. )مثل flash در hiberate .) اوراکل دارای سه تا فایل اصلي است یا سه تا فایل برای پروسیجروار کردن و یک سری table space دارد که ایجاد این فضلای جدولي با کاربر است خاصیت یک RDBMS این است که با فایل log به صورت flat file برخورد نکند رکورد خام در فایل insert نشود کله باید دستور SQL در کنلار آن اضافه شود.

خاصیت دوم :مي تواند چند مخزن را سرویس دهي کند (مخزن repository= ) .

یعني چند دیتابیس در آن داشته باشیم. قابلیت های بحث های کلاسترینگ و ورهواس را کامل پوشش مي دهد. پایگاه داده اوراکل پشتیبانی از زبان PL/ SQL PL/ SQL یک زبان جدید procedure base است و مي توان دستورات SQL را به صورت function و procedure در سطح DB ، store کرده و آنها را call کنیم. پشتیبانی از زبانی به نام SQLj که دقیقاً همان PL/ SQL است.( PL/ SQL ذات آن پاسکال است )ترکیب pascal+ SQL function oriented است. و SQLj  object oriented است و ذات این زبان، زبان Java است به خاطر همین ۹۶ درصد از کساني که مي خواهند oracle را تخصصي یاید بگیرند باید Java را یاد بگیرند بسیاری از مفاهیم در جاوا معنا پیدا مي کند.
جاوا کار این application را از طریق JVM خودش run مي کند و این کلاس در خود RDBMS ، store مي شود و به عنوان جداول کلاس آن را store کرده و آن را رجیستر مي کند function a را در application مي توان call کرد. + اوراکل بسیار امن است البته در ورژن -۱۱R2 ، SQLj از ورژن ۸i به بعد ارائه شد. برای نصب اوراکل حداقل باید ۴Gig ، RAM داشته باشیم. اوراکل دارای دو ویرایش در هر ورژن است.  Express  Enter price تفاوت این دو در این است که در ویرایش Express ، اوراکل بدون گرفتن lincess شما را پشتیباني مي کند ولي در Enterprise حتما باید lisenss key داشته باشیم.

قابل توجه کاربران شما می توانید این کتاب را یکجا و بطور کامل از لینک زیر دریافت کنید. {plusone}

لینک مستقیم

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید. (لینک مستقیم)

به اشتراک بگذارید

دانلود و توضیحات ...

  • نویسنده : حسن کریمی
  • منبع : آغازه
رمز فایل هاwww.aghazeh.com

بدون دیدگاه

دیدگاه شما

نظر شما