آغازه اخبار فناوری و اطلاعات اخبار سیستم عامل دولت ایران استفاده از سیستم عامل ویندوز را ممنوع اعلام کرد!

دولت ایران استفاده از سیستم عامل ویندوز را ممنوع اعلام کرد!

بر اساس قانون جدیدی که چندی پیش به تصویب دولت ایران رسید، تمام دستگاه‌های دولتی باید ظرف مدت شش ماه از نرم‌افزار‌ها و سیستم عامل‌های تولید مایکروسافت به لینوکس مهاجرت کنند.«مرتضی شهامی» دبیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اعلام این خبر افزود: «طرح مهاجرت، حرکت از نرم افزارهای وابسته به شرکت مایکروسافت به سوی نرم افزارهای باز محسوب می شود.»

 وی با تاکید بر لزوم تغییر رویه کاربران از ویندوز به لینوکس، افزود:« هم اکنون تمامی ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح کشور در همه سیستم های خود از لینوکس استفاده می کنند و دیگر ویندوز در این مجموعه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.»

پیش از این، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف با اجرای طرح بومی سازی سیستم عامل پایه و نرم افزارهای متن باز (Open Source) در ایران، سیستم عامل لینوکس فارسی را طراحی و تولید کرده بود. همچنین نسخه‌ فارسی این سیستم عامل در بخش خصوصی با نام تجاری «زمین» به بازار عرضه شده بود.
البته این اولین بار نیست که طرح‌هایی از این دست در دولت ایران تصویب و اجرا می‌شوند و متاسفانه با صرف بوجه‌های کلان تقریبا همه‌ این طرح ها با شکست رو به رو شده اند. آخرین مورد طرح «VPN بومی» بود که به گفته مدیر عامل شرکت زیرساخت تا امروز فقط ۲۶ درخواست برای«VPN» قانونی ارائه شده است و این پروژه با صرف چند میلیارد سرمایه شکست خورده است.
«پایگاه خبری شبکه‌ خبر» از جمله برتری های لینوکس نسبت به تولیدات مایکروسافت امنیت، کاربری آسان، آزادی عمل و هزینه کم، برشمرد در حالی که به هزینه‌های بسیار زیاد مالی این نوع مهاجرت در چنین سطح وسیعی هیچ اشاره‌ای نکرده است.
با تصویب این قانون، تمامی دستگاهها و نهادهای کشور موظف برای استفاده از لینوکس فارسی خواهند شد.
منبع: تواناتک

کلمات کلیدی: سیستم عامل ویندوز, نرم‌افزار‌ها و سیستم عامل‌های تولید مایکروسافت به لینوکس مهاجرت کنند, ممنوعیت استفاده از ویندوز, مهاجرت به لینوکس, استفاده از لینوکس فارسی

به اشتراک بگذارید

دانلود و توضیحات ...

  • نویسنده : حسن کریمی
  • منبع : آغازه
رمز فایل هاwww.aghazeh.com

بدون دیدگاه

دیدگاه شما

نظر شما